2020-10-29, kl 07:50

Inflyttningen har startat i 17-våningshusen i kv Spårvagnshallarna

De första flyttlassen har anlänt till Riksbyggens nya hyreslägenheter i kv Spårvagnshallarna i Helsingborg. Sammanlagt rymmer de två 17-våningshusen 188 lägenheter och projektet går under namnet Sundsutsikten.

– Det är jätteroligt att inflyttningen har startat och husen kan börja fyllas av förväntansfulla boende. Sammanlagt handlar det om ungefär 60 familjer som flyttar in i den första omgången, säger Martin Björk, projektledare på Riksbyggen.

Projektet Sundsutsikten ligger där de gamla buss- och spårvagnshallarna tidigare låg. Det finns ett brett spann på lägenhetsstorlekar, från 1-4 rum och kök. Det är hög standard och lägenheten är inredda med vackra hållbara material och modern utrustning. Golv av ekparkett, i köket finns varmluftsugn, spishäll, mikro och diskmaskin.

– Det bästa av allt är nog trots allt utsikten. Nästan alla lägenheter har utsikt mot Sundet, Danmark och Ven och de som bor på västra sidan får 180 graders havsutsikt, säger Martin Björk.

Alla som flyttar in har tillgång till elbilpoolbilar och i entréplan finns en gemensamhetslokal i varje hus. I ett av husen hittar du gemensam dusch och bastu. Lägenheter som är 2 rum och kök och uppåt har samtliga inglasade balkonger.

Se mer information om hyreslägenheterna i Sundsutsikten

Sammanlagt kommer Riksbyggen att bygga cirka 700 bostäder vid Spårvagnshallarna, både hyres- och bostadsrätter. En viktig del i utvecklingen av gamla spårvagnshallarna är att vi ska bygga ett stadskvarter för alla. Det innebär bostäder som vänder sig till många olika målgrupper och Riksbyggen kommer att kunna erbjuda olika boendeformer från hyresrätter, bostadsrätter till småskaliga radhuskvarter.

– Riksbyggen vill skapa ett stadskvarter som är attraktiv att bo i och som har cykelavstånd till både Råå och Helsingborg och ha siktet mot att skapa en enklare vardag och möjlighet att leva mer hållbart. Det blir ett nytt stadskvarter där det gamla möter det nya och som kommer kännas både globalt och lokal på samma gång, säger Theodor Alexandris.

Kort historik om området:
Området låg ursprungligen utanför Helsingborgs stadsgräns, och bestod till största delen av tallbevuxna flygsandsängar. Tallar planterades kring sekelskiftet för att mildra den flygande sanden. För att binda samman stadsdelen med Helsingborg togs initiativet till en smalspårsbana mellan Helsingborg, Råå och Ramlösa.

1905 byggdes spårvagnshallarna som 1944-45 förseddes med ett nytt bågformat tak i samband att ett bussgarage byggdes längs Skogsgatan. Arkitekt var Erik Ivar Wihlborg. När spårvagnstrafiken lagts ner 1967 byggdes samtliga hallar om för busstrafikens behov. I början av 2000-talet upphörde epoken med kollektivtrafiken här på platsen, då allt flyttade till en ny anläggning på Väla.

Källa: Bevarandeprogram Planteringen (2011)

För mer information:
Theodor Alexandris, marknadsområdeschef Riksbyggen Bostad, 040-10 94 60
Martin Björk, projektledare på Riksbyggen, 072-45 46 931

Bilder