2020-05-04, kl 07:45

Riksbyggen planerar för 700 bostäder i kv Spårvagnshallarna i Helsingborg

Kv Spårvagnshallarna är Riksbyggens största utvecklingsområde i Helsingborg. För närvarande pågår byggandet av 188 hyresrätter i två 17-våningshus vid Spårvagnshallarna men Riksbyggen planerar nu för fortsatt byggande. Det kommer att bli en varierad bebyggelse där hyres- och bostadsrätter i flerbostadshus varvas med småskaliga radhuskvarter.

– Riksbyggen är en av de aktörer som tillfört flest nya bostäder i Helsingborg under senare år. Vi tror på Helsingborg och Riksbyggen vill fortsätta att bidra till kommunens tillväxt genom ett långsiktigt bostadsbyggande och i det arbetet är den fortsatta utvecklingen av kv Spårvagnshallarna med 700 nya bostäder en viktig del, säger Theodor Alexandris, marknadsområdeschef Riksbyggen Bostad.

Riksbyggen tar nu nästa steg och väljer att kalla det nya stadskvarteret, kv Spårvagnshallarna istället för Triangeln. Den första etappen i kv Spårvagnshallarna inleddes våren 2018 med två 17-våningars flerfamiljshus med totalt 188 hyresrätter och projektet går under namnet Sundsutsikten. Uthyrningen i Sundsutsikten har i dagarna startats och inflyttning beräknas börja hösten/vintern 2020. Området ligger där de gamla buss- och spårvagnshallarna tidigare låg.

– Vi vill ta med oss det historiska och det unika med platsens ursprung. Från sekelskiftets början var platsen ett centrum för järn- och spårväg med bland annat spårvagnshallar, säger säger Kristin van der Reep, sälj- och marknadsansvarig på Riksbyggen Bostad.

En viktig del i utvecklingen av gamla spårvagnshallarna är att vi ska bygga ett stadskvarter för alla. Det innebär bostäder som vänder sig till många olika målgrupper och Riksbyggen kommer att kunna erbjuda olika boendeformer från hyresrätter, bostadsrätter till småskaliga radhuskvarter.

– Riksbyggen vill skapa ett stadskvarter som är attraktiv att bo i och som har cykelavstånd till både Råå och Helsingborg och ha siktet mot att skapa en enklare vardag och möjlighet att leva mer hållbart. Det blir ett nytt stadskvarter där det gamla möter det nya och som kommer kännas både globalt och lokal på samma gång, säger Theodor Alexandris.

Kort historik om området:
Området låg ursprungligen utanför Helsingborgs stadsgräns, och bestod till största delen av tall bevuxna flygsandsängar. Tallar planterades kring sekelskiftet för att mildra den flygande sanden. För att binda samman stadsdelen med Helsingborg togs initiativet till en smalspårsbana mellan Helsingborg, Råå och Ramlösa. 

1905 byggdes spårvagnshallarna som 1944-45 förseddes med ett nytt bågformat tak i samband att ett bussgarage byggdes längs Skogsgatan. Arkitekt var Erik Ivar Wihlborg. När spårvagnstrafiken lagts ner 1967 byggdes samtliga hallar om för busstrafikens behov. I början av 2000-talet upphörde epoken med kollektivtrafiken här på platsen, då allt flyttade till en ny anläggning på Väla.

Källa: Bevarandeprogram Planteringen (2011)

För mer information:
Framdrift och utveckling: Theodor Alexandris, marknadsområdeschef 040-10 94 60
Pågående byggnation: Martin Björk, projektledare, 072-45 46 931
Marknadsföring och kommunikation: Kristin van der Reep, sälj- & marknadsansvarig 042-18 66 36

Bilder