Riksbyggen väljer BBDO som ny reklambyrå
Riksbyggen har efter en upphandling under hösten beslutat att ge BBDO Nordics uppdraget som ny huvudbyrå. BBDO kommer att ansvara för den strategiska och taktiska kommunikationen för Riksbyggens varumärke och affär. Samarbetet började gälla den 23 december 2022.
– Under de senaste åren har vi satsat på att utveckla vårt varumärke och vår externa kommunikation. Nu är det dags för oss att ta nästa steg i den utvecklingen för att hela tiden möta våra kunder och vår marknad på ett sätt som driver vår affär och ytterligare stärker vårt varumärke, säger Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen.
Riksbyggen är ett kooperativt företag som arbetar långsiktigt och har en stark kassa. När många aktörer i dessa dagar drar i handbromsen fortsätter Riksbyggen att i så stor utsträckning som möjligt hålla en hög produktionstakt av nya bostäder.
– Byråbytet kommer i en tid där det finns möjlighet att göra omtag på vår kommunikation för att ännu bättre möta utmaningarna och möjligheterna i vår bransch. Vi är övertygade att BBDO är helt rätt partner att ta sig an uppdraget, säger Annika Bagge, marknadschef.
Riksbyggen har genomfört en stor förändringsresa när det kommer till marknadsföringen, vilket resulterat i såväl ökad varumärkeskännedom och varumärkesstyrka som radikalt förbättrad kommunikationseffektivitet och starka affärsresultat.
– Vi är väldigt stolta över de fina resultat vi sett de senaste åren. Men vi är inte nöjda, utan vill utveckla oss ännu mer. Därför är vi glada att kunna vässa oss ytterligare tillsammans med BBDO som är en av Sveriges bästa byråer, säger Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör.
– Ett av dom stora privilegierna i vårt jobb är att få jobba med otroligt duktiga marknadsförare vars ambition är lika hög som deras passion. I Riksbyggen har vi hittat en partner som inspirerade oss från första mötet och vi ser fram emot att omvandla den känslan till kommunikation som är lika inspirerande för Riksbyggens målgrupper, säger Erik Årnell, VD på BBDO Nordics.
Upphandlingen genomfördes med stöd av byråvalskonsulten Engage marketing. I samband med upphandlingen sades avtalet med förra huvudbyrån Miltton upp. Riksbyggen behåller samarbetet med Miltton avseende mindre produktionsuppdrag tills vidare.
Arbetsgrupp BBDO:
Kundansvarig projektledare: Anna Lennström
Strateg: Lars Friberg
Digital planner: Allex Olsson
CD: Markus Bjurman
AD: Anton Bolin
Copy: Svante Pårup
Produktionsledare: Ylva Källstedt
Riksbyggen:
Britta von Schoultz, chef Kommunikation & marknad
Annika Bagge, Marknadschef
Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör
För mer information:
Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen 08-698 42 48
Britta.VonSchoultz@riksbyggen.se
Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen, 08-553 63 517
Annika.bagge@riksbyggen.se