Riksbyggen är Framtidens hållbaraste varumärke inom fastighetsbranschen hos unga 2022-03-08, kl 11:35

Riksbyggen är Framtidens hållbaraste varumärke inom fastighetsbranschen hos unga

Riksbyggen tar förstaplatsen när Ungdomsbarometern och Jung Relations rankar Framtidens hållbaraste varumärke inom fastighetsbranschen. I studien deltar personer som är 18-35 år.

– För oss på Riksbyggen är hållbarhet både stort och litet. Det kan handla om allt från hur Riksbyggen kan bidra till de globala klimatmålen till social hållbarhet. Hur kan vi hjälpa unga vuxna in på bostadsmarknaden och få en första, trygg bostad? säger Lina Öien, chef för enheten för hållbar utveckling på Riksbyggen.

Framtidens hållbaraste varumärken är en rapport som ger en inblick i hur unga värderar olika hållbarhetsperspektiv, vilket hållbarhetsansvar de tillskriver olika branscher och en värdering av vilka varumärken som de anser vara mest hållbara.

Riksbyggen är anslutna till Science Based Target initiative (SBTi) och har under 2021 tagit beslut om tre övergripande klimatmål. Målen är satta utifrån vetenskapen och det som krävs för att nå Parisavtalets målsättning om max 1,5 graders uppvärmning

– Det är väldigt roligt att så många unga personer har fått upp ögonen för Riksbyggens hållbarhetsarbete. Riksbyggen har under lång tid haft fokus på hållbarhetsfrågorna, både i vår nyproduktion av bostäder och inom vår fastighetsförvaltning. Hållbarhet är den viktigaste framtidsfrågan som genomsyrar allt vi gör på Riksbyggen, säger Karolina Brick, hållbarhetschef på Riksbyggen.

>>Läs mer om Riksbyggens hållbarhetsarbete

>> Riksbyggen först med klimatförbättrad betong

>> Riksbyggen energioptimerar fastigheter med AI

>> Årets mest hållbara bostadsrättsförening finns i Trelleborg

För mer information:
Lina Öien, chef för enheten för hållbar utveckling, 070-698 41 36
lina.oien@riksbyggen.se
Karolina Brick, hållbarhetschef, Riksbyggen, 070-291 54 47
Karolina.brick@riksbyggen.se

Bilder