Riksbyggen lanserar ny reklamkampanj och presenterar ”Boel”
Riksbyggen tar nu sitt reklamkoncept till en ny nivå och lanserar ”Boel” som talesperson och huvudkaraktär. Det är en utveckling av reklamkoncept Välkommen verkligheten som hade premiär hösten 2018. Välkommen verkligheten har rankats som bäst i branschen och reklamerinran, liking och köpintention har mångdubblats sedan dess.
– Vi har lyckats med vårt mål att skapa en stor synlighet, ökad kännedom och ökad preferens för vårt varumärke. Riksbyggens bostäder och förvaltningstjänster har sålt som aldrig förr sedan dess men inom ett område har vi sett förbättringsmöjligheter, och det är avsändaravkodningen, berättar Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.
Reklamkonceptet har nu omarbetats och de första filmerna har premiär den 4 oktober.
– Vi låter bland annat en ny talesperson bli huvudkaraktär i våra reklamfilmer. Vi kallar henne Boel – ett passande namn för en bostadsutvecklare tycker vi, säger Annika Bagge.
Boel är en fri karaktär som rör sig mellan olika världar och sammanhang, nästan på ett lite magiskt sätt.
– Hon kan bjuda in till Visningsdagar, presentera våra förvaltningstjänster eller våra inflyttningsklara bostäder. Boel kan till och med driva bostadspolitiska frågor eller komma med vardagstips för ett hållbarare liv. Det är inte alla som ser henne, men vi vet att hon finns, berättar Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör som ansvarar för Riksbyggens kampanjer.
För övrigt känns konceptet igen. Låten ”Live is life” är fortsatt signaturmelodi i filmerna och miljöerna är precis som tidigare filmade i Riksbyggens egna bostäder. I fokus ligger Riksbyggens starka hållbarhetsarbete. Boel kommer att synas som företagets ansikte utåt även i kommande kampanjer.
Första uttagen i det nya maneret kommer att synas brett i såväl linjär-tv som på olika onlineplaceringar med start vecka 40. Kampanjen och konceptutvecklingen är signerade reklambyrån Miltton. Filmerna är regisserade av Tom Malmros och produktionsbolag är B-Reel Films.
Fakta:
Marknadschef: Annika Bagge
Strategisk marknadskommunikatör: Isabel Lechte
Byrå: Miltton
Kundansvarig: Johan Lundgren
Projektledare: Fanny Vikberg
AD: Viktor Halldén
Copy: Anton Ström
Produktionsbolag: BRF
Regissör Tom Malmros
För mer information:
Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen, 08-553 63 517
Annika.bagge@riksbyggen.se