Riksbyggen vinnare i varumärkesundersökning
För tredje året i rad kommer Riksbyggen ut som vinnare i mediekoncernen Schibsteds rikstäckande undersökning av nyproduktionsmarknaden. Drygt tusen personer i Schibsteds digitala panel har svarat på frågor om hur de uppfattar bostadsmarknaden.
– Marknaden för nyproduktion är extremt konkurrensutsatt och trycket i kategorin är stort. Riksbyggen har jobbat långsiktigt med vår närvaro på Schibsteds plattformar för att bygga kännedom och driva tänkbarhet för våra bostäder, vilket vi nu får ett fint kvitto på, säger Isabel Lechte som ansvarar för Riksbyggens annonsering.
I undersökningen har panelen svarat på frågor om hur de uppfattar bostadsmarknaden, inställningen till nyproduktion generellt och uppfattningen om branschens olika aktörer. Panelen består av ett representativt urval av män och kvinnor i såväl storstad som hela riket.
– Detta är fjärde studien över en 4-årsperiod som genomförs till förmån för våra annonsörer inom branschen. Vi tycker att studien ger en god bild över flera förändringar som skett på marknaden och vi kan också se att flertalet fortsatt kan tänka sig att byta bostad eller är öppna för förändring av sin bostadssituation, säger Susanne Rosbacke, Insight Manager Schibsted Sverige
Generellt är inställningen till nyproducerade bostäder stark. Hela 77 procent svarar att man skulle kunna tänka sig en nyproducerad lägenhet om de var på jakt efter en ny bostad. Allra mest köpvilliga är barnfamiljer, följda av medelålders utan barn i hemmet. Viktigaste parametrar för att köpa nyproducerat är bostadens läge, konkurrenskraftiga driftskostnader, bra planlösning samt att boendet är lättskött.
Schibsted har också ställt frågor kring respondenternas åsikter om marknadens olika aktörer. Riksbyggen kommer återigen ut som nummer 1 när det gäller vilken aktör kunderna tänker på i första hand.
– Riksbyggen ökar från 55 procent förra året till 61 procent - hela tolv procentenheter före tvåan. Under 2016 inledde Riksbyggen starten på en varumärkesresa som vi nu ser resultatet av, säger Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen
Även siffran för vilken aktör man har störst förtroende ökar. Där går Riksbyggen från 58 procent förra året till 62 procent - sju procentenheter före tvåan i undersökningen.
– Det är jätteroligt att vi lyckats befästa vår position i kundernas medvetande och dessutom utöka ledningen. Vi ser också att uppfattningen speglas i vår egen varumärkestracking, och inte minst i att intresset för våra bostadsprojekt är väldigt stort just nu, säger Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen
Hela studien finns i bifogad fil nedan.
För mer information:
Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen, 08-553 63 517
Annika.bagge@riksbyggen.se
Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen, 08-698 42 48
Britta.VonSchoultz@riksbyggen.se