Riksbyggen branschbäst inom nyproduktion av bostäder
Riksbyggen toppar kategorin nyproduktion av bostäder när det gäller kännedom, förtroende och Top of mind i hela riket. Det visar undersökningen Schibsted Industry Report.
– Marknaden för nyproduktion är extremt konkurrensutsatt och trycket i kategorin är stort. Därför är det extra glädjande att se resultatet av Schibsted Industry Report. Riksbyggen har fokuserat på att påverka människors uppfattning om vårt varumärke genom breda medier med emotionellt genomslag och med vårt nya reklamkoncept Välkommen verkligheten som lanserades i april förra året, säger Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.
Riksbyggen hade en kännedom på 93 procent sett till hela riket att jämföra med fjolåret då samma siffra var 90 procent. När det gäller förtroende hamnar Riksbyggen som en tydlig ledare på 55 procent, fem procentenheter före tvåan i undersökningen. Även för Top of mind är Riksbyggen en klar etta på 55 procent, sex procentenheter före tvåan i undersökningen.
Schibsted genomför varje år en stor branschstudie bland 34 000 panelister som svarar på ett stort antal frågor inom kategorin nyproduktion av bostäder. Panelen består av ett representativt urval av män och kvinnor i såväl storstad som hela riket. Frågorna rör både inställningar till nyproduktion generellt samt uppfattningar om branschens olika aktörer.
– Resultatet av undersökningen är ett kvitto på att marknadsstrategin vi arbetat med det senaste året varit framgångsrik. Ett starkt varumärke är inte ett självändamål utan en viktig del i Riksbyggens arbete med att skapa samhällsnytta, både i nyproduktionen och i arbetet som sedan följer med att ta hand om de färdiga bostäderna på ett hållbart sätt, säger Britta von Schoultz, chef kommunikation och marknad på Riksbyggen.
Se hela undersökningen i dokumentet nedan.
– Det är andra året vi genomför denna studie till förmån för våra annonsörer inom branschen och vi ser nu fram emot att genomföra nästa studie under slutet av 2019. Vi kan på så sätt fortsätta att analysera marknadstrender över tid, säger Hanne Widemar, Insight Specialist Schibsted Sverige.
För mer information:
Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen, 08-553 63 517
Annika.bagge@riksbyggen.se
Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen, 08-698 42 48
Britta.VonSchoultz@riksbyggen.se
Hanne Widemar, Insight Specialist Schibsted Sverige, 0728-55 22 08
hanne.widemar@schibsted.se