Smarta knepet för att lagra solenergi – begagnade bussbatterier

Vad har 14 avlagda bussbatterier från Volvo och en Brf i Göteborg gemensamt?  Svar: Ett 200 kWh stort batterilager som används för att lagra solenergi så att den kan användas på kvällen när alla ska laga mat, starta tvättmaskinen eller ladda elbilen. 

Solen är en fantastisk energikälla, men en utmaning med solenergi är att elen måste användas när den skördas — alltså när solen skiner. En lösning är batterier som lagrar solen när den skiner under dagen så att den sedan kan användas under kvällen och morgontimmarna när behovet av el är större. 

I Riksbyggens bostadsprojekt Brf Viva i Göteborg har man gått ett steg längre och skapat ett batterilager av begagnade elbussbatterier från Volvos helelektriska busslinje i staden. Dels för lagring av elen, men också för att kunna undersöka hur ett batterilager kan kapa kostsamma och krävande effekttoppar i elnätet som uppstår främst morgon och kväll. 

Viva är ett resultat av flera års forskning kring hur vi kan bygga, bo och leva så hållbart som möjligt, inom den tvärvetenskapliga kunskapsplattformen Riksbyggen Positive Footprint Housing med aktörer som Göteborgs stad, Chalmers, Göteborgs Universitet, Göteborgs Energi och Volvo. 

”Riksbyggen tog beslut om att bygga ett batterilager innan vi ens hade några batterier eller visste vilken typ vi skulle använda. När vi sedan i en workshop pratade med Volvo visade det sig att de hade ett antal bussar som rullade där batterierna skulle bytas ut, som de inte visste var de skulle göra av.”
Anders Johansson, biträdande MO-chef affärsområde Bostad på Riksbyggen

— Att vi kunde ge batterierna ett andra liv blir en win-win-win i och med att Riksbyggen fick göra det här projektet och föreningen fick batterierna mot att Volvo får vara där och göra tester tillsammans med Göteborg Energi.  

Ekonomisk vinst för föreningen

Batterierna laddas med solel från en cirka 1000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på taken och kan användas i fastigheten när behov finns. I stället för att den solel som inte används säljs tillbaka ut på nätet behålls den i större utsträckning i fastigheten.

— Utan lager skulle ungefär 20 procent av den producerade solelen säljas ut på nätet, men med lagret kan vi dels köra ner elen i vår elbilspool och dels i lagret och använda det vid morgon- och kvällspeaken.

Enligt beräkningarna blir det bara fyra procent som behöver säljas ut. Det är en kraftig del av den egenproducerade elen som man behåller inom föreningen som de kan sälja till sina boende och faktiskt få en bra ekonomi på det, säger Anders Johansson.  Enligt beräkningarna kommer föreningen att tjäna 30 — 40 000 kronor per år och en stor del av året är Viva helt självförsörjande på el. 

Fordon och fastigheter pratar med varandra

När de 14 batterierna plockades ut ur bussarna hade de gått ner till cirka 80 procent av sin kapacitet. De är då för dåliga för att vara kvar i fordonen, men fungerar tillsammans som lager. Hur många år de kan göra nytta i Brf Viva återstår att se.

— Eftersom vi inte hade kunskapen innan projektet satte i gång och inte ville att föreningen eller Riksbyggen skulle ta en risk i detta är det uppbyggt som ett forskningsprojekt, där föreningen efter fem år kan välja att inte behålla batterierna. Då tar Volvo tillbaka dem och har under de här åren fått forska på dem samtidigt som Göteborg Energi har fått följa upp hur mycket ett sådant lager kan kapa toppar i ett stort bostadsprojekt. Och jag ser framför mig att man då sätter in nya batterier i lagret, säger Anders Johansson och avslutar:

— Vi tycker att det är häftigt att fordon och fastigheter börjar prata med varandra på det här sättet, och att vi kan ge batterier ett andra liv. Hållbar stadsbyggnad på riktigt!

Allt om hur solelen i Brf Viva lagras i uttjänta bussbatterier 

Få prisförslag på de tjänster ni behöver

  • Välj bland färdiga tjänstepaket
  • Eller plocka ihop exakt de tjänster ni behöver
  • Vi återkommer med ett prisförslag för just er
Välj tjänster och få en offert