Annorlunda utmaningar i Sveriges nordligaste förvaltningsuppdrag

Barn som kastar lasso på skolgården, temperaturer på 40 minusgrader och dagligt underhåll i utmanande miljöer. Förvaltningen av sameskolan i Karesuando är Riksbyggens nordligaste uppdrag – och också ett av de ovanligaste.

Riksbyggen har förvaltningsverksamhet på 430 orter i landet. Det allra nordligaste uppdraget finns i Karesuando, där de förvaltar en samisk skola. Förvaltningen är på uppdrag av Nordic PM, ett systerföretag till Offentliga Hus som äger fastigheterna. I uppdraget ingår också förvaltning av Sameskolorna i Jokkmokk, Kiruna och Gällivare.

– Vi står för den dagliga driften och servicen av skolorna. Vi ser till att det är en trygg och säker miljö för barnen att vistas igenom brandsäkerhet, ventilationskontroll och daglig rondering, säger Tomas Pääjärvi, kundansvarig på Riksbyggen.

I det dagliga arbetet ingår snöröjning, sandning av gårdar och gräsklippning och mer övergripande görs underhållsplanering och myndighetsbesiktningar.

På skolorna går barn från förskoleklass upp till sjätte klass och det huvudsakliga språket bland både personal och barn är samiska. På grund av de långa avstånden, det är 18 mil mellan Karesuando och Kiruna varifrån det drifttekniska sköts, har Riksbyggen en underentreprenör på plats i Karesuando som sköter det dagliga arbetet. Den dagliga skötseln är nödvändig på alla orter på grund av vädret med bitvis hårda vindar.

– Karesuando ligger i en väldigt karg och enslig miljö. Det händer att temperaturen ligger mellan 30 och 40 minusgrader ett par veckor i streck och när det snöar kan det vräka ner. Det måste sandas och skottas dagligen, och det finns inget fjärrvärmesystem så skolan har oljepannor som vi eldar i. Det är bara att hålla tummarna att de håller när vi kör, annars blir det kallt, säger Tomas Pääjärvi.

Som rikstäckande företag har Riksbyggen muskler att ta hand om ett så annorlunda och viktigt uppdrag som att barnen i Karesuando ska kunna gå i skolan även om det blir 40 minusgrader flera veckor i streck. Och Tomas menar att det också är ett väldigt roligt uppdrag.

– Skolorna ligger ju rätt ensligt så det blir mycket elevkontakt när vi kommer för att göra brandprov och sådana saker. De kommer springande och vill vara med och är nyfikna på vilka vi är. Sedan när man kommer är det inte ovanligt att de står och övar på att kasta lasso på skolgården, det ingår ju i undervisningen, avslutar Tomas.