Läxhjälpen höjer betyg och självförtroende
Under läsåret 2023/2024 gick 19 916 elever ut nionde klass utan att kunna plugga vidare på gymnasiet. Det motsvarar 16,3% av alla som gick ut nian, vilket är en försämring med 1,5 % jämfört med föregående läsår. Läxhjälpen arbetar för att fler elever runt om i hela Sverige ska nå godkända betyg och komma vidare till gymnasiet.
– Att klara kraven för gymnasiet kan vara den stora skillnaden för en elevs framtida utveckling, både som person och för möjligheten att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Det känns fantastiskt bra att Riksbyggen fortsätter att stödja Läxhjälpens viktiga arbete, säger Johanna Frelin, vd på Riksbyggen.
Det strukturerade och resultatfokuserade Läxhjälpsprogrammet riktar sig till elever som ligger i riskzonen för att inte nå gymnasiebehörighet. Men programmet bidrar inte bara till att elever höjer sina betyg. Majoriteten av ungdomarna stärker även sitt självförtroende, sätter tydliga mål för framtiden och får ökad lust till fortsatta studier.
– Det är självklart för oss som kooperativt företag att bidra till en långsiktig samhällsutveckling och där är Läxhjälpens verksamhet en mycket konkret och mätbar insats, säger Johanna Frelin.
Långsiktighet skapar positiv förändring
– Tack vare samarbetet med Riksbyggen har hundratals elever fått stöd i att klara skolan, nå sina mål och måla upp drömmar om framtiden. När ett företag engagerar sig så långsiktigt och konkret som Riksbyggen gör, skapas verklig skillnad – i klassrummen, i bostadsområdena och i samhället i stort, säger Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare på Stiftelsen Läxhjälpen.
Riksbyggens stöd till Läxhjälpens verksamhet möjliggör insatser på skolor i hela landet. På så sätt säkerställs att elever med störst behov får stöd – oavsett var de bor. Det ligger väl i linje med Riksbyggens långa tradition av att bygga bostäder och utveckla samhällen över hela Sverige under de senaste 80 åren.
Resultat från Läxhjälpens verksamhet
Läxhjälpen samarbetar med skolor som ligger under rikssnittet i behörighet, där behovet av läxhjälp är extra stort. Sedan starten 2007 har Läxhjälpen ökat antalet samarbeten med skolor runt om i hela Sverige.
Eleverna i Läxhjälpens program väljs ut av skolans lärare, baserat på att de riskerar att inte klara högstadiet. Trots att eleverna ofta har F i ett eller flera ämnen visar Läxhjälpens mätningar att dessa elever förbättrar sina betyg i samtliga kärnämnen mer än övriga elever på samma skolor.
Särskilt tydlig är utvecklingen i meritvärde. Under läsåret 2023/2024 ökade Läxhjälpens elever sitt meritvärde med i genomsnitt 21 poäng, jämfört med en genomsnittlig ökning på 13 poäng för övriga elever på samma skolor.
Genom åren har verksamheten gjort skillnad för tusentals elever:
- 77 % av eleverna i Läxhjälpens program har uppnått godkända betyg.
- 79 % uppger att deras lust att studera vidare har ökat.
- 75 % uppger att deras självförtroende har stärkts.
Om Stiftelsen Läxhjälpen
Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. I samverkan med näringsliv, stiftelser och kommuner tillhandahålls läxhjälpsprogrammet i 42 kommuner från Malmö i söder till Kiruna i norr, i 118 skolor med resultat som ligger under rikssnittet och i områden där behovet är som störst.