Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Riksbyggens webb. Om cookies på riksbyggen.se.

Ok
Stäng sök

Frågor och svar om digitala köer

Hur fungerar köreglerna? Jag fick ett e-postmeddelande om en ledig parkeringsplats och anmälde intresse men platsen gick ändå till annan boende.

Så fort till exempel en parkeringsplats blir ledigt skickas en e-postavisering om att det finns en ledig plats till alla som ställt sig i kö. Man har sedan sju dagar på sig att anmäla intresse. Av alla som anmält intresse erbjuds parkeringsplatsen sedan till den som har längst kötid och uppfyller köreglerna.

Om den som står först i kön tackar nej går erbjudandet vidare till nästa i turordningen och så vidare. Man behåller sin plats i kön så länge man inte tackat ja till ett erbjudande.

Jag har inte åtkomst till dator eller e-post. Vilka andra möjligheter finns?

En förutsättning för att ställa sig i kö och hålla sig uppdaterad om lediga objekt är att ha tillgång till dator, surfplatta eller mobil och e-post. Fundera över om du kan ta hjälp av en släkting eller vän. Som ett tips finns också allmänna datorer på bibliotek.

Du kan även vända dig till ditt lokalkontor och be dem hjälpa dig med att skapa ett konto och registrera dig som sökande. Däremot måste du själv ordna så att du har tillgång till e-post och kan hålla dig uppdaterad om lediga objekt och anmäla intresse. 

Jag har stått i kö sedan tidigare. Förlorar jag min köplats i det nya systemet?

Alla som har stått i kö tidigare har kvar sina köpoäng. Däremot måste du skapa ett konto i Kundwebben och aktivt registrera dig som sökande för att inte missa erbjudanden.

Du måste registrera intresse för varje objekt du är intresserad av. Om du till exempel tidigare stått i kö för en parkeringsplats och nu vill köa för ett garage måste du ställa dig i kö för ett garage. Du kan sedan logga in och se dina köplatser.

När du anmält intresse för ett objekt får du en e-postavisering så snart det finns lediga objekt som du anmält intresse för. En förutsättning för att du ska få aviseringar är att du klickat för detta i samband med registreringen. Se Så funkar digitala köer (film) eller steg för steg-beskrivning i text och bild.

Jag har problem med att logga in på Kundwebben. Hur gör jag en felanmälan?

Kontakta kundtjänsten på telefon 0771-860 860. Du kan även göra en felanmälan direkt från inloggningssidan på kund.riksbyggen.se. Klicka på knappen Felanmälan.

Hur vet jag om min förening anslutit sig till tjänsten?

Om din förening har anslutit sig till tjänsten bör du ha fått information om det från styrelsen Du kan även kontakta Kundtjänst på telefon 0771-860 860.

Varför har Riksbyggen infört digitala köer?

Digitaliseringen minskar manuellt arbete, förkortar köhanteringstiden och minimerar uteblivna intäkter för outhyrda objekt. Dessutom får alla som köar en bra överblick och kan lättare hålla sig uppdaterade om lediga objekt och se sina egna köpoäng.

I det nya systemet publiceras lediga objekt online. Alla som ställt sig i kö och klickat för att de vill skapa en prenumeration får sedan ett e-postmeddelande så fort det finns ett ledigt objekt att söka. Av alla de som anmält intresse erbjuds den med längst kötid att teckna avtal. Om den med längst kötid tackar nej går erbjudandet vidare till nästa i turordningen och så vidare. 

Vi är medvetna om att alla inte har tillgång till en dator, surfplatta eller mobil och en e-postadress. Kanske finns möjlighet att ta hjälp av en släktning eller vän. Det går även bra att vända sig till sitt lokalkontor och be dem om hjälp med att skapa ett konto och registrera sig som sökande. Däremot måste man själv ordna så att man har tillgång till e-post och kan hålla sig uppdaterad om lediga objekt och anmäla intresse.