Smarta formulär, digitala avier i Kivra och ny momshantering

Det har varit ett händelserikt år för alla, och inte minst för dig som kund inom ekonomisk förvaltning. Vi på Riksbyggen har lanserat en hel del förändringar i ett led för att göra din vardag lite smidigare. Här får du en sammanfattning av några förändringar och förbättringar som genomförts.

Momshantering för el, vatten eller värme via individuell mätning

En ny lagstiftning som trädde i kraft under 2019 och ledde till att moms behövde börja redovisas för samtliga föreningar som tillhandahåller el, vatten eller värme via individuell mätning(IMD). Samtliga föreningar som påverkades har fått information och en ny hantering ifrån Riksbyggens sida. Vi jobbar vidare för att göra detta till en hållbar hantering för våra kunder och våra ekonomer.

I samband med denna nya lagstiftningen, har det även öppnat upp nya möjligheter för de föreningar som har investerat solceller, eller som är intresserade av att genomföra en installation.

Vill du veta mer? Då är du välkommen att kontakta din Riksbyggenekonom.

Få och betala avier i Kivra

Från och med hösten 2020 får våra boende som är ansluta till Kivra sina avier digitalt via Kivras brevlåda. Detta innebär att du som boende inte behöver oroa dig för att missa avin i brevlådan om du till exempel är bortrest. Som mottagare av avin kan du även enkelt betala din avgift/hyra direkt genom Kivra.

Ur ett hållbarhets- och miljöperspektiv är den digitala  hanteringen av avier i Kivra mycket bra, under december 2020 minskade Riksbyggen antalet fysiska utskrifter med cirka 200 000 avier.

De boenden som inte har Kivra ännu får självklart avin hem i brevlådan, precis som vanligt!

Läs mer om hanteringen via Kivra

Smarta digitala formulär på Mitt Riksbyggen

För att förenkla hanteringen för våra styrelsemedlemmar och boende så har vi under året infört ett nytt sätt att hantera ansökningar och beställningar via Mitt Riksbyggen. Lösningen har fått namnet ”Smarta formulär”. För boende finns funktionerna att enkelt kunna administrera sin andrahandsuthyrning, uppsägning av befintliga kontrakt samt uttag ur reparationsfond. För styrelsen finns funktionen att kunna beställa och säga upp kontrakt, ni behöver alltså inte längre använda den mall som tidigare använts. Vi hänvisar er till styrelsewebben på Mitt Riksbyggen, under fliken objekt och kö hittar du Hantera kontrakt. Vi hoppas att detta ska underlätta vardagen för våra kunder.

Läs mer om smarta formulär som förenklar

Detta var ett axplock av de nyutvecklingar vi genomfört och vi hoppas att du som kund uppskattar det.