Det krävs så lite för att göra stor skillnad

Jag har fått äran att vara er krönikör några gånger i år, jag kallar det ”Annas kommunikationsskola”. Jag hoppas ge er reflektion men också konkreta tips att ta med er in i styrelsearbetet.

Krönikör

Anna Almberg

Anna Almberg är kommunikationsexpert och jobbar mycket med att hjälpa företag och organisationer att förbättra sin kommunikation och sina relationer.

Ovanför mitt skrivbord hänger en väggbonad som jag låtit sy upp på ett klassiskt vis. Citatet är hämtat från Kristian Gidlunds sommarprat som han genomförde strax före hans tragiska bortgång i sviterna av cancer. "Kanske får vi bara den tid som tilldelas oss på jorden. Därför ser jag det ännu tydligare: jobba inte för mycket. Låt inte känslorna stanna i era bröst. Prata.” Det är det sista orden som berör mig allra mest. Hans starka uppmaning till oss alla att prata. I min roll som kommunikationsexpert reser jag land och rike runt och föreläser om varför kommunikation är så viktigt och om varför det så ofta går fel. Kanske är det enkla svaret just att vi inte pratar tillräckligt med varandra. Istället pratar vi om varandra, glömmer bort eller vågar inte säga vad vi egentligen tänker och kvar är missförstånd, bristande förtroende och konflikt.

Ska ni bara minnas ett ord från den här texten så är det alltså; prata. Prata med varandra inom styrelsen, prata med de boende, berätta att ni finns, vad ni gör och vad som är på gång. Insikten om kommunikationens betydelse är steg ett! Jag vill påstå att hur väl ni lyckas med ert styrelsearbete helt och fullt är avhängt på hur väl ni lyckas med er kommunikation.

Du som sitter i en styrelse har stor möjlighet att skapa en god stämning i huset där du bor. Och om de boende trivs, längtar efter att komma hem, känner värme inför sina grannar, ja då tenderar konflikterna bli färre. När vi känner oss trygga med varandra har vi mer överseende, blir mindre benägna att pinka in våra egna revir utan ser lättare till husets helhet och till andras välmående.

Tänk om alla var som tant Harriet!

I mitt första boende kände jag inte någon. Den enda granne som egentligen tilltalade mig var fru Berglund som klagade på luddet i torktumlaren. Ja, hon presenterade sig så ”fru, Berglund här, är det du som haft tvättid? Du slarvade med luddet”. Sen sa hon inget mer utan gick in till sig. Någon bostadsrättsstyrelse såg jag inte röken av. I min andra lägenheten blev det lite bättre. Särskilt minns jag familjen på våning två som tog mig i hand när jag flyttade in och sa ”välkommen till vårt hus” och på anslagstavlan kunde jag i alla fall läsa mig till namnen på de som satt i styrelsen.

Men inget slår ändå tant Harriets välkomnande. För några år sedan flyttade jag in i en mindre bostadsrättsförening i Gustavsberg. Huset var äldre, från början av 1900-talet och en gång hade det varit bostäder till medarbetarna i Gustavsbergs porslinsfabrik. Några veckor före min tillträdesdag ringde telefonen. ”Ja hej jag heter Harriet och jag är ordförande i bostadsrättsföreningen, vad roligt att du köpt en lägenhet hos oss. Har du några frågor så vill jag redan nu presentera mig. Vi ser fram emot att du flyttar in hos oss”. Redan före jag ens konkat in mina flyttkartonger var känslan positiv. Jag kände mig sedd. När jag så stod där med mina alla bruna wellpapplådor i ett enda kaos ringde det på dörren. Det var Harriet igen. Hon kom med pepparkakor, grönmögelost lite rosévin och en broschyr om huset historia. Hon visade bilder på barnen som bodde i min lägenhet för hundra år sen och så berättade hon om föreningslokalen som tydligen då när det begav sig var traktens likbod. Skröna eller inte men det var så hon sa ”där la man liken i väntan på vidare transport”. Så stod vi där två olika generationer med en flyttkartong som bord och åt våra pepparkakor. Tänk vad lite som krävs för att göra stor skillnad. Några pepparkakor, ett samtal och en stund av vår tid. Jag minns känslan när styrelseordförande Harriet gått hem: med värme inombords tänkte jag ”Jag tillhör det här huset nu”. Från den dagen blev jag och Harriet bundisar och känslan som hon skapade smittade av sig till andra i huset. Vi blev människor som brydde sig om varandra bortom de vanliga trevlighetsfraserna.

Ofta möttes vi som bodde i huset i trädgården under varma sommarkvällar. ”Jag ska grilla ikväll” sa någon och någon annan kom ut med ett salladsfat som räckte till flera än sig själv. Den tredje bryggde en extra stor kanna kaffe och vips utan att det var planerat hade vi skapat ett knytkalas öppet för alla. När vi hade städdagar tog jag alltid ansvar. Det var uppslutning från nästan alla och vi gjorde lite extra. Med stor precision satte jag lök i väntan på vårens tulpaner, någon annan såpaskurade förråden och den tredje klippte den stora häcken så att det faktiskt liknande uppfarten till ett slott. När allt var klart trängde nästan hela husets boenden ihop sig i ”likboden” och drack kaffe.

Så, vad kan vi lära oss av den här historien? Jo, att kommunikation är en direkt förutsättning för goda relationer, oavsett om det gäller din partner, dina arbetskamrater eller dina grannar. Ska ni lyckas engagera de boende: satsa på kommunikation. Ska ni skapa trivsamma bostadsrättsföreningar: satsa på kommunikation. Ordning och reda i styrelsearbetet är givetvis jätteviktigt, men det bemötande ni ger de boende är minst lika viktigt. Att gå runt till alla och säga hej är kanske ett första steg? 

Sammanfattning:

  • Arrangera att personligt välkomnande för de nya som flyttar in
  • Du som sitter i en styrelse, gå runt och presentera dig för alla i huset
  • Ordna sociala aktiviteter då och då även bortom städdagarna
  • Berätta om husets historia eller om annat som gör huset speciellt, teknik eller arkitektur, det skapar stolthet
  • Ni kan aldrig informera för mycket. Alla styrelsemöten och alla beslut ska efterföljas av frågan ”hur kommunicerar vi det här”.

Lycka till!

Hälsningar från Anna

Läs Annas kommunikationsskola del 2

Hälsningar från Riksbyggen:

Vi renoverar just nu vår kundportal för att ni som styrelse ska ha ett bra stöd för kommunikation. Ett tips är nya funktionen ”Styrelsen informerar”, som ni kan använda för att kommunicera med alla boende i föreningen. Upptäck mer på mitt.riksbyggen.se.