Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Riksbyggens webb. Om cookies på riksbyggen.se.

Ok
Stäng sök

Överlåtelsehantering och uthyrning

Riksbyggen erbjuder bostadsrättsföreningar en effektiv och säker hantering av överlåtelser, panter, köer, avgifter, hyror och kontraktsskrivning.

Kontakta oss

Att hantera försäljning av en lägenhet och att ta hand om administration till olika hyresobjekt är ett par vanliga och viktiga ärenden för en styrelse i en bostadsrättsförening. Genom att låta Riksbyggen sköta administrationen får er styrelse tillgång till både stor kompetens och lång erfarenhet.

Administration kring uthyrning av lägenheter

Riksbyggen säkerställer att administrationen kring era hyresobjekt blir snabb och effektiv både för er som styrelse, medlemmarna i föreningen och era hyresgäster. Det kan handla om allt från kontraktsskrivning till att sköta hela köhanteringen.

Vi hjälper till med:

  • Hyresförhandlingar
  • Kontraktsskrivning
  • Köhantering
  • Administration av föreningens avgifter för garage, p-platser, förråd med mera
  • Inkasso
  • Uppsägningar
  • Avhysningar.

Hantering av överlåtelser

På Riksbyggen registreras tusentals överlåtelser av bostadsrättslägenheter varje år. Det gör att vi har beprövade rutiner för hur en överlåtelse kan hanteras på ett smidigt, korrekt och juridiskt hållbart sätt.

Beslut om medlemskap

Styrelsens viktigaste uppgift i samband med försäljning av en lägenhet i föreningen är att fatta beslut om medlemskap. Riksbyggen tar fram ett komplett beslutsunderlag som gör det lätt för er att ta beslut om medlemskap.

Registrering av ny ägare

När Riksbyggen fått in beslut om godkänt medlemskap från styrelsen registreras köparen som ny ägare. Besked om ägarbyte samt avi för kommande månadsavgift skickas till köparen och eventuella panter registreras. En avi med överlåtelseavgift skickas samtidigt till säljaren. Vid försäljning via mäklare informeras alltid mäklaren. Riksbyggen skickar en kontrolluppgift till säljaren inför kommande deklaration.

Tar ansvar kring pantförskrivning

Bostadsrättslägenheter kan pantsättas som säkerhet för lån. Riksbyggen ansvarar för att förändringar gällande pantförskrivningar registreras i lägenhetsregistret för respektive bostadsrättsförening. Oavsett om du är låntagare, långivare eller styrelsemedlem så kan du känna dig trygg i hanteringen av panter som de värdepapper de är. I samband med registreringen kontrolleras ägaren till bostadsrätten och information om registrering skickas till kreditgivare. Till panthavaren, det vill säga den som äger lägenheten, skickas en faktura med pantförskrivningsavgift för att täcka administrationskostnaden.

Utifrån era behov och er ambitionsnivå tar vi tillsammans fram en lösning som gör ert styrelsearbete precis så enkelt som ni vill ha det.

Vill du veta mer om förvaltning för bostadsrättsföreningar?

Ulf Halvarsson
Affärs- och försäljningschef, 
fastighetsförvaltning

Ange namn*
Ange e-post*
Ange telefonnummer*
Ange ort*

Jag vill veta mer om: