Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Riksbyggens webb. Om cookies på riksbyggen.se.

Ok
Stäng sök

Ekonomisk förvaltning på distans

Genom att anlita oss ser vi till att det löpande styrelsearbetet blir så enkelt och bekymmersfritt som möjligt.

Att sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening eller samfällighet är ett stort ansvar som bygger på medlemmarnas förtroende för styrelsen att tillvarata föreningens gemensamma intressen. 

Som kund hos oss får ni en personlig förvaltningsekonom, som har den direkta kontakten med styrelsen. Det är ekonomen som tillsammans med styrelsen ansvarar för bokslutsarbete, deklarationer, budget och övriga sammanställningar samt för att ett proaktivt arbete sker inom dessa områden.

Ekonomiportalen – vår nätbaserade tjänst uppdateras dagligen och underlättar styrelsens arbete genom att ni får tillgång till den egna ekonomin.

Elektronisk fakturahantering - EFH, av leverantörsfakturor underlättar då ni alltid har tillgång till alla fakturor, samt att det går att följa varje enskild fakturas status på ekonomiportalen dagligen. 

Våra förvaltningsekonomer och vår personal på Ekonomicenter har tillsammans en bred kompetens och samarbetar för att säkerställa leveransen till er.

Det innebär att ni som kund alltid ska få den hjälp och stöd ni behöver!

Redan kund?

Är ni redan kund men vill ha mer information om vad vi kan hjälpa er med, kontakta er förvaltningsekonom eller mejla till RBFast@riksbyggen.se

I vår kompletta ekonomiska förvaltning ingår följande tjänster:

  • Toggle

    Hyres- och avgiftsadministration

    Att hyror och avgifter betalas och att det görs på utsatt tid är avgörande för en fastighetsägare och en Bostadsrättsförening. Vi hanterar hela förfarandet, från utskick av hyresavier till att säkerställa att pengarna kommer in.

  • Toggle

    Låneadministration

    Vi tillhandahåller ett lånesystem där vi kan sköta registerhållning av svenska lån med villkor. Vi registrerar och betalar låneavier, ej betalda lån bevakas och vi beräknar samt bokför upplupna räntor varje månad.

  • Toggle

    Leverantörsreskontra och elektronisk fakturahantering

    I leverantörsfakturahanteringen tar vi hand om preliminär- och definitivregistrering samt EFH. Elektronisk fakturahantering innebär att ni har tillgång till alla fakturor och kan följa varje fakturas status allt från förfallodag till kontering. Vi kan även utföra tjänsten konteringsförslag. Vi utför betalning, kontroll att betalning sker till rätt leverantör, likviditetskontroll klientmedel och reskontrahantering.

  • Toggle

    Löner och arvoden

    Löneservice hanterar fastighetsägares och bostadsrättsföreningars löne- och arvodesutbetalningar. Vi ser till att säkerställa så att kundens anställda och arvodister får rätt utbetalning i rätt tid och att detta sker enligt gällande lagar samt kollektiva och enskilda avtal. 

    I tjänsten ingår databearbetning av löner och arvoden i enlighet med de underlag kunden tillhandahåller och enligt gällande lagar och avtal, skapande av utbetalningar och kontrolluppgifter, underlag för redovisning av skatt och sociala avgifter, underlag för fackföreningsavgifter och införsel, bokföringsunderlag, semesterskuld, försäkringsunderlag, lönebidrag, statistik etc.

  • Toggle

    Löpande redovisning

    Sköta om bokföring och föra huvudbok. Grundläggande bokföring av alla affärshändelser kopplat till kund. Händelser i alla system och reskontror registreras i bokföringen t.ex. aviseringar, betalningar, leverantörsfakturor, lån och lönetransaktioner.

  • Toggle

    Medlems- och lägenhetsförteckning

    Hantering av panter och överlåtelser, Kontrolluppgifter avseende försäljningar, inre fond och mäklarbilder.

Tilläggstjänster

  • Toggle

    Inkassohandläggning med egen inkassoverksamhet

    Vi har datainspektionens tillstånd att bedriva inkassoverksamhet och handlägger allt från kreditupplysningar till betalningsförelägganden, avhysningar och tvångsförsäljningar. Vi kan även vara behjälpliga i rättsliga frågor såsom olovlig andrahandsupplåtelse och störningar etc.

    Tjänsten inkassobevakning innebär att vi bevakar fastighetsägarens reskontra och ansvarar för att inkassokrav skickas vid förfallen fordran trots påminnelse. Vi ombesörjer även ansökan om betalningsföreläggande och avhysning. 

  • Toggle

    Juridisk rådgivning

    Vi har jurister med erfarenhet av hyres- bostadsrätt- och avtalsjuridik. Vi medverkar även i hyresförhandlingar för såväl lokaler som bostäder. Vi hjälper bostadsrättsföreningar med likvidationer, ombildningar, friköp, nya upplåtelser mm.

  • Toggle

    Låneupphandling

    Ni kan här få hjälp med att begära offerter vid villkorsändring och omläggning/sammanslagning av lån. Tjänsten innebär även att vi hjälper er med offertförfrågan vid upphandling av nya lån i samband med reparationer eller om- och tillbyggnation av fastigheten.

  • Toggle

    Stadgeändringar

    Vid behov av uppdatering av stadgarna för att informera om vad medlemmarnas årsavgift skall täcka eller för att kunna ta ut avgift en för andrahandsuthyrning kan vi hjälpa till. Om stadgarna är äldre och det krävs mer än en uppdatering kan vi hjälpa till med det också.

  • Toggle

    Stämmoordförande

    Önskar ni hjälp på stämman kan vi erbjuda det i forma av ordförandeskap. Kontakta oss för bokning i god då vi har 3 personer som kan erbjuda denna tjänst.

  • Toggle

    Styrelseutbildningar

    Vi erbjuder skräddarsydda kurser för styrelsen i ekonomi och juridik. Ekonomikursen är inriktad mot att läsa och förstå föreningens årsredovisning. Juridikkursen är inriktad mot bl.a. lagar och stadgar, styrelsens ansvar och arbetsuppgifter.