Så hjälpte Riksbyggen den konkurshotade föreningen på fötter

Under sommaren tar tusentals turister båten från Strömstad ut till ön Sydkoster som ligger i Sveriges första marina nationalpark. Bostadsrättsföreningen Solkoster erbjuder andelsboende i semesterbostäder på ön, men för elva år sedan var de nära att gå i konkurs.

– Riksbyggen hjälpte oss att komma på fötter igen, säger Jan Sundin, ordförande.

Sydkoster brukar kallas för en genuin skärgårdsö för både stora och små som vill uppleva det bästa som Västkusten har att erbjuda. Avskilda vikar, långa sandstränder och spännande fiske – allt på gångavstånd. Bostadsrättsföreningen Solkoster som ligger på ön bildades på 1970-talet och omfattar 70 moderna andelslägenheter i nio huskroppar med olika läge.

– Vi har över 900 medlemsägda lägenheter och under juli har vi cirka 70 familjer som bor hos oss varje vecka. Men när jag tog över som ordförande 2008 var det kris. Det fanns bara två saker att göra – röja upp eller gå i konkurs, säger han och berättar att han valde att kämpa vidare.

Jan Sundin kontaktade Riksbyggen och frågade om de ville åta sig uppdraget att hjälpa Solkoster på fötter igen. 

– De sa ja och vi är jättenöjda. Vi är 50 procent företag och 50 procent bostadsrättsförening eftersom vi inte bara kan leva på medlemsavgifter. Riksbyggen förstår att vi inte är som andra bostadsrättsföreningar och anpassar sig efter oss, säger han. 

Anders Lindqvist på Riksbyggen är kundansvarig för uppdraget och han har arbetat med Solkoster i cirka åtta år.

– När vi tog över den ekonomiska förvaltningen hade de en bekymmersam situation. Solkoster är inte heller en vanlig bostadsrättsförening eftersom de bland annat betalar ut löner och har ett kassasystem i receptionen, men vi har fått till bra rutiner och jag åker även ut till ön varje år och medverkar på föreningens årsstämma. Vi är även med på de möten där styrelsen går igenom sitt bokslut och sin budget, säger han.

Riksbyggen hjälper också till med att ge tips och råd till föreningen så att inte Brf Solkoster ska få ekonomiska problem igen. Bland annat har föreningen numera en långsiktig underhållsplan och gör avsättningar till det framtida underhållet. Mycket av deras arbete kan skötas på distans och Jan Sundin är tacksam över Riksbyggens utbyggda it-system

– Jag var på semester i Vietnam, men jag kunde ändå attestera fakturor. All ekonomisk information uppdateras automatiskt varje dag vilket är otroligt smidigt. Jag känner mig otroligt trygg med Riksbyggen och vi hade en fantastisk bra sommar, säger han.